Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 6 stycznia 2012, 07:31

autor: Adrian Werner

Jak sprzedawały się gry niezależne w ubiegłym roku? Wyśmienicie!

Gry niezależne urosły w siłę w zeszłym roku.Warto się więc przyjrzeć wynikom sprzedaży w 2011 roku gier niezależnych, takich jak Minecraft, Super Meat Boy, Terraria, Bastion, Dungeon Defenders, Recettear czy Cthulhu Saves the World.

Gry niezależne są teraz na ustach wszystkich. Ten segment rynku pozwala twórcom realizować pomysły, które są zbyt ryzykowane dla dużych wydawców. Dodatkową zaletą tego typu produkcji dla nas, graczy notebookowych, są najczęściej skromne wymagania sprzętowe. Warto więc przyjrzeć się wynikom sprzedaży w 2011 roku gier niezależnych, takich jak  Minecraft, Super Meat Boy, Terraria, Bastion, Dungeon Defenders, Recettear czy Cthulhu Saves the World.

.

.

SUPER MEAT BOY

Zacznijmy od Super Meat Boy, czyli wspaniałej platformówki 2D studia Team Meat. Gra zadebiutowała na konsoli Xbox 360 w październiku 2010 roku, a miesiąc później trafiła na pecety. To da druga wersja okazała się być znacznie bardziej popularną. W kwietniu zeszłego rok sprzedaż sięgnęła 600 tysięcy egzemplarzy, z czego 400 tysięcy zostało zakupionych przez graczy komputerowych. Natomiast kilka dni temu autorzy poinformowali, że sprzedaż przekroczyła już milion egzemplarzy.

.

BASTION

Jedną z najlepszych niezależnych gier zeszłego roku okazało się zręcznościowe RPG Bastion. Wersja na Xboksa 360 zadebiutowała w lipcu, a konwersja na PC wypuszczona została w sierpniu. Produkcji tej udało się nie tylko zdobyć ponad 70 nagród branżowych, ale również osiągnąć sprzedaż przekraczającą poziom pół miliona egzemplarzy. Warto dodać, że od niedawna użytkownicy Google Chrome mogą nabyć wersję przeglądarkową tej gry.

.
TORCHLIGHT

W znacznie wolniejszym tempie przebiegała sprzedaż innego zręcznościowego cRPG, czyli Torchlight. Twórcy nie mają jednak powodów do narzekań. Gra zadebiutowała na pecetach w 2009 roku. W tym wypadku to posiadacze konsoli Xbox 360 musieli czekać na swoją wersję dwa lata. W lipcu zeszłego roku studio Runic Games poinformowało, że obie wersje łącznie rozeszły się w ponad milionie egzemplarzy. Warto dodać, że większość z tej liczby przypadła na edycję komputerową. Już w połowie 2010 roku pecetowe Torchlight mogło się pochwalić ponad 600 tysiącami zakupionych egzemplarzy.

.

TERRARIA

Doskonale poradziła sobie też Terraria, czyli dwuwymiarowa platformówka mocno inspirowana Minecraftem. W pierwszym dniu dostępności grę zakupiło ponad 50 tysięcy graczy. Po tygodniu liczba ta podskoczyła do 200 tysięcy. Natomiast niedawno twórcy, czyli niezależne studio Re-Logic pochwalili się, że udało im się sprzedaż już ponad milion egzemplarzy. Autorzy cały czas rozwijają swoje dzieło, więc zapewne wynik ten zostanie w przyszłości przebity.

.

RECETTEAR

Recettear: An Item Shop's Tale to wspaniała japońska mieszanka strategii ekonomicznej z gatunkiem RPG. Zabawa rozgrywa się na dwóch poziomach. Pierwszy to płaszczyzna ekonomiczna, w której prowadzimy tytułowy sklepik z przedmiotami. Całość sprowadza się do kupowania tanio i sprzedawania drogo. Druga płaszczyzna polega na wynajmowaniu bohaterów, aby ci eksplorowani podziemia i przynosili nam zdobyte tam skarby. Gra ukazała się w Japonii ponad cztery lata temu. Na wersję angielską musieliśmy poczekać do roku 2010.  Okazała się ona sporym sukcesem. W styczniu 2011 roku studio Carpe Fulgur (zespół odpowiedzialny na edycję angielską) pochwaliło się, że udało im mu się sprzedać 100 tysięcy egzemplarzy. Natomiast na początku tego roku ujawniono, że łącznie Recettear zostało już zakupione przez ponad 170 tysięcy graczy. Liczba ta może nie wydawać się imponującą, ale warto zauważyć, że Carpe Fulgur jedynie przetłumaczyło te grę. Takie wyniki są dla tego małego zespołu olbrzymim sukcesem i zapewniły mu pełen spokój finansowy oraz spore środki na realizację kolejnych projektów.

.

CTHULHU SAVES THE WORLD

Cthulhu Saves the World to gra inspirowana 16 bitowymi japońskimi RPG-ami. Zadebiutowała ona w grudniu 2010 roku na konsoli Xbox 360 w ramach usługi  Xbox Live Indie Games.  Od dnia premiery udało się sprzedać niecałe 25 tysięcy egzemplarzy. Na szczęście wydana w sierpniu 2011 roku wersja na PC poradziła sobie znacznie lepiej. Na serwisie Steam sprzedano już ponad 100 tysięcy zestawów w skład którego wchodziło zarówno Cthulhu Saves The World, jak i wcześniejsza produkcje tego zespołu, czli Breath of Death VII. Dodatkowe 30 tysięcy rozeszło się w ramach akcji Indie Royale Bundle.

.

DUNGEON DEFENDERS

Doskonale poradziło sobie też Dungeon Defenders, czyli zręcznościowy tower defense, który zadebiutował na PC oraz Xboksie 360 w październiku zeszłego roku. W ciągu raptem dwóch tygodni od premiery grze udało się osiągnąć wynik 250 tysięcy sprzedanych egzemplarzy, z czego aż 80% przypadło na wersję pecetową.

.

MINECRAFT

Zestawienie warto zamknąć królem gier niezależnych, czyli grą Minecraft. Pod koniec zeszłego roku produkcji tej udało się przekroczyć pułap 4,5 milionów sprzedanych egzemplarzy.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej