Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 8 marca 2012, 08:05

autor: Adrian Werner

Nowy zwiastun Antichamber – niezależnej psychologicznej gry logicznej

W sieci pojawię nowy zwiastun niezależnej gry Antichamber

Antichamber to wyjątkowo obiecująca niezależna gra logiczna, nad którą od kilku lat pracuje Alexander Bruce. Projekt rozpoczął życie jako mod do Unreal Tournament 3, ale od tego czasu znacznie się rozrósł. Po premierze UDK autor mógł rozwinąć całość do poziomu pełnowymiarowej gry i od tego czasu Antichamber trafia do finalistów prawie każdej imprezy indie na której jest demonstrowany. Wydaje się, że prace wreszcie powoli zmierzają ku końcowi i z tego okazji autor wypuścił nowy zwiastun.

Antichamber to projekt, który wymyka się prostym klasyfikacjom. Gra rozgrywana jest z perspektywy pierwszej osoby i zabawa polega głównie na eksplorowaniu abstrakcyjnych lokacji i rozwiązywaniu zagadek. Całość skonstruowano w oparciu o wiedzę odnośnie metod działania ludzkiego umysłu, tak aby kolejne łamigłówki wpływały na emocje gracza i jego postrzeganie gry. Autor wykorzystał takie koncepcje jak teorie Iwana Pawłowa dotyczące odruchów warunkowych, reguły kształtowania psychologicznego, a wirtualny świat zapełnił efektami odkształcającymi rzeczywistość oraz niemożliwymi fizycznie obiektami inspirowanymi malarstwem Mauritsa Cornelisa Eschera.

Wszystko to tworzy grę, która na każdym kroku bawi się z graczem, ale jednocześnie regularnie uczy go nowych rzeczy. Dlatego w samouczku komputer może as zwyczajnie okłamać i doprowadzić do śmierci naszej postaci. Natomiast skręcenie cztery razy w prawo wcale nie wróci nas do oryginalnej lokacji. To, że nie da się przeskoczyć przez rozpadlinę nie oznacza, że nie można jej pokonać idąc tyłem.

Antichamber regularnie łamie i wypacza wszystkie konwencje, do jakich przyzwyczaiły nas gry. Jednocześnie zachęcani jesteśmy do ciągłych eksperymentów, gdyż odkryta nowa metoda na obejście przygotowanych przez autora rzadko kiedy jest skuteczna w innych wyzwaniach.

Akcję obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej, a sterowanie przypomina typowe FPS-y. W późniejszych fragmentach kampanii dostajemy specjalne urządzenie, które potrafi zmieniać otaczającą nas materię. Co pewien czas natkniemy się na symbole, które zawierają podpowiedzi pomocne w rozwiązywaniu łamigłówek oraz odkrywaniu reguł działania napotykanych mechanizmów.Cały świat ukazany jest w bardzo abstrakcyjnej formie. Pełną białych korytarzy pozbawionych tekstur, które często atakowane są przez pulsujące kolory.

Jeśli powyższy tekst lub zwiastun wzbudziły Wasze zainteresowanie (a powinny, bo gra jest tego warta), to warto zagrać w Hazard: Journey of Life, czyli darmową grę na UDK, która jest prototypem Antichamber. Nie oferuje on tak wysokiego poziomu dopracowania i jest wielokrotnie krótsza, ale powala wyrobić sobie pojęcie o tym, czy jest ten niezwykły projekt.

      - Hazard: Journey of Life - pobierz prototyp

      - Antichamber - strona oficjalna

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej